Sunday, March 08, 2009

Goodbye, I'm not going to waste this time

I'm gonna do this post in Chinese and Malay (please don't laugh at my Malay, SPM was a long time ago =D), just in case a certain someone stumbles upon my blog one of these days. Hehehe. Just so you know, I'm not trying to be mean, I'm just telling it as it is since people have been asking me how 我的新同屋/kawan serumah saya (HAHAHA, sounds so weird) is.

她好臭啊,哈哈。 不是我要说,但是她真的有点气味。。。 就是那种黑人的气味。而且我觉得她有点脏。她好像很少很少洗头发因为我到现在都没有看到她的洗发水,而且她好像没有每天洗澡。
还有,你知道黑人的头发都是那种卷卷的,所以掉在我厕所地板上,看起来好恶心啊 (真的是她头上的头发,你们别想歪)!
可是这些都不是她的错,只是我有点不耐脏。
还有,她每次用我的东西都没有问的。 她根本就是以为我的东西也是她的东西。她如果问我,我一定肯她用啊,可是她连问都没有问.而且每次用了我的锅,都没有随时洗起来。我已经跟她说了好几次,她还是照样没有随时洗。问题是,她没有想到,如果我也要用我的锅子,怎么办呢?
其实还有好多,但是我有点懒惰继续抱怨下去,呵呵。
可是呢,虽然她黑人的气味有点重,还有她有点缺基本的礼貌,但是到目前为止,她人其实还好啦. 我会尽量忍耐她,因为个人有个人的住法和个性。
而且她有说过她会很少在家因为她平常在学校,所以我有时候还是可以自己一个人大喊大叫, 呵呵.
Okay, time for Malay version. Pretty much just gonna directly translate it from the Chinese one 'cause it's 12.20 a.m. (took me 15 minutes to conjure up my Chinese masterpiece above) and the inner obasan is very tired. SO, it's gonna sound really weird.. and broken. Hehe. Here goes:
Dia sikit busuk ler. Bukannya aku mahu mengumpat, tapi dia benar-benar ada sikit bau... itu orang hitam punya bau. Aku juga rasa dia sikit kotor ler. Dia macam sangat jarang cuci rambut kerana dia sudah tinggal di sini seminggu, tapi saya masih belum nampak syampu-nya (dahlah orang hitam ada sikit bau).
Dia juga macam tidak mandi tiap-tiap hari, dan rambutnya yang kerinting tu (dari kepalanya, jangan fikir senget) selalu jatuh di lantai tandas dan nampaknya menjijikkan (walaupun rambut aku juga jatuhlah, tapi kerana rambut orang hitam tu kerinting, jadi nampaknya lebih menjijikkan)! Saya tahu segala ini bukanlah kesalahannya, tapi saya tak tahan orang kotor ler.
Dia juga selalu guna barang aku tanpa meminta izin aku,macamlah barang aku adalah barangnya juga. Kalau dia meminta izin, tentulah aku mengizinkan, tapi dia langsung tidak minta. Dan dia selalu guna kuali aku, dan tidak basuh (cuci? membersih?) dengan segeranya. Aku sudah memberitahunya beberapa kali, tapi dia masih selalu biarkan saja kuali dan mangkuk kotor dalam sinki saja. Dia langsung tidak mempertimbangkan kalau aku juga mahu guna kuali atau tidak.
Sebenarnya, masih ada banyak lagi, tapi aku sudah malas mengumpat lagi lah, hehe.
Tapi, walaupun orangnya sikit kotor dan sikit busuk, dan sikit kekurangan budi bahasa (LOL, this bit sounds way odd), setakat kini, orangnya boleh tahan lah. Aku akan cuba tahan jak lah, kerana tiap-tiap orang ada cara-cara dan personalitinya sendiri.
Dia juga pernah cakap bahawa dia jarang di rumah kerana dia selalu di Uni, jadi kadang-kala, aku masih boleh syok sendiri di rumah! Hehe.
Thus ends my possibly horribly inaccurate translation into extremely broken Malay. And so also ends Joce's once-in-a-blue-moon complaining session. Hehe.

10 comments:

Anonymous said...

LOL! Aduiii.. BM kamu sangat kelakar la.. haha.. Saya punya BM pun sudah 'rusty' sudah..

silveraven said...

lol!! but you know what, it's normal to encounter such people once in a while. i've been getting them non-stop since i moved out. but the ones i had with me in 2nd year were waaaaay better than the ones living with me now. but like you, can tahan la. so tak apa.

my house mates used my knife till blunt never sharpen, use my chopping board till it's so cracked, used my saucepan till stained, used my rice cooker NEVER WASH! i wanna use also cannot. use the fridge and never leave space for people.

but i also have my habits so it's fair i guess?? :p

Anonymous said...

ah joce, kawan serumah kau org hitam ke? saya yg belajar kat russia ini ada banyak kawan org hitam yg tinggal kat asrama saya. sebenarnye bukan semua org hitam ada bau. kawan kawan perempuan saya kebanyakan berbau normal dan tidak busuk. oh yeah tentang rambut. rambut mereka kerinting dan memang mereka tak basuh setiap hari kerana mereka ikat rambut mereka cara cornrows. hehehe i harap you faham melayu aku yg dah basi karat.

Joce said...

feli: aku tak tahan kerana aku "expect" semua orang ada "courtesy" sikit... kalau guna barang orang lain tanya lah, dan mesti "take care" sikit. Tapi semua orang ni (kawan serumah aku dan kamu yang dulu) guna hingga barang rosak pun. "Fry pan" kecil aku YANG BARU dan saya hanya guna sekali jak sudah dicakar hingga aku tengok pun sakit hati!!! Haih, aku tak pernah "encounter" orang macam ni kerana semua kawan-kawan serumah yang dulu bagus, dan kami biasanya tidak kongsi barang seperti "cooking utensils" dan lain-lain.

But anyway, yealar, kalau boleh tahan, tahan jak ler. I need this money anyway. hehe

Joce said...

audrey: lucu ler, bukanlah kelakar! Lol, and you finished spm 3 years after me okay, shame on you! Hahaha


flu: aku tahu mereka tak basuh rambut tiap hari, TAPI kawan serumah aku ni LANGSUNG tidak basuh. Dia sudah tinggal sini dua minggu, masih tidak ada syampu. Dan dia juga tidak mandi tiap hari (dan beberapa hari ni masih sangat panas...). Dan dia benar-benar sikit kotor, kerana lepas dia masak, "kitchen" selalu kotor sangat dan dia tidak cuci pun. Dan "utensils" yang dia guna selalu "pile" dalam sinki beberapa hari, even though kami kongsi punya!!! Haih, langsung tidak ada "courtesy" ler. Sebenarnya, orangnya okay... cuma dirtiness-nye aku tak tahan. Dia juga sudah merosakkan dua "lock" pintu saya lepas tinggal sini 3 hari jak. -.-


As you can see, I resorted to some english words cos I gave up on malay, hahahaha

Anonymous said...

joce joce, 好可怜, 不能赶她出吗? 还是你不敢? 我帮你揍她要吗? 呵呵。

Joce said...

不用啦, 既然我已经决定忍耐, 所以祝我好运吧! 真谢谢你, 为了我想扁(对吗?)人, 呵呵。

silveraven said...

haha, kamu bawa dia beli syampu la. baru boleh menyampaikan hint tentang rambutnya. rasanya bau yang kamu hidu tu adalah kerana dia tidak selalu mandi dan cuci rambut. saya ada seorang kawan yang hanya cuci rambutnya sekali seminggu dan selepas 3 hari tidak dicuci, baunya boleh memengsankan orang terutamanya saya apabila dia memasuki kereta saya. mujurlah dia tidak selalu ikut kereta saya, kalau tidak, saya boleh mati.

kamu cubalah hint hint kepada house mate kamu tentang masalah kamu dengan dia. kalau masih tidak berkesan, mulalah menyimpan barangan kamu dalam bilik kamu. hahaha!

btw, masalah yang saya tulis pertama kali itu adalah tentang house mates saya yang kini. mereka juga lambat membawa keluar sampah mereka yang selalunya bertimbun-timbun dalam dapur sehinggakan ada maggots. ada sikit lebih teruk daripada kamu ok. haha!

Joce said...

feli: wah, sekarang saya rasa saya sangat tuah, hahaha, actually kawan serumah saya ni ok lah, saya sudah belajar "tutup satu mata", LOL, okay as you can tell, I am directly translating this from english, my malay is hopeless... I think if my BM teacher saw this he would vomit blood 'cause I used to be one of his star students (yerrrrr, hidung tinggi, LOL! jk jk).

Joce said...

feli: wah, sekarang saya rasa saya sangat tuah, hahaha, actually kawan serumah saya ni ok lah, saya sudah belajar "tutup satu mata", LOL, okay as you can tell, I am directly translating this from english, my malay is hopeless... I think if my BM teacher saw this he would vomit blood 'cause I used to be one of his star students (yerrrrr, hidung tinggi, LOL! jk jk).